Het één sluit het ander niet uit

Toen ik een jochie was kwam ik in de harde wereld die punk heette terecht. Oh wee als je de verkeerde band aanhing! En dat veranderde per dag. The Ramones uit, GBH in. De Britse straatpunkband Blitz werd in Nederland van het podium gekegeld, omdat ze het waagden een keyboard op het podium te gebruiken. Niet echt een sfeer om naar buiten te komen met mijn andere voorkeuren qua muziek. In diezelfde tijd ontdekte ik namelijk ook witte soulbands als ABC en Heaven 17. Beiden vond ik geweldig. Toen ik een keer bij mijn buurman een tape opnam omdat mijn deck stuk was en The Exploited op de ene kant zette en the Human League op de andere kant, wist hij niet wat hem overkwam. Terwijl hij eigenaar was van een grote discotheek en elke werkdag in de muziek zat.

Mijn werkzaamheden als dj gaan gepaard met een constante voorkeur voor songs en het creëren van de juiste sfeer. Wanneer je voorkeur snel opzoekt betekent het ‘de keuze die je het liefst zou maken’. Hierbij komt gelijk mijn smaak (o.a. vertaald als ‘onderscheidingsvermogen ten aanzien van kunst en literatuur speciaal met betrekking tot het waarderen en scheppen ervan’) naar voren. Evenals de erkenning dat sommige songs en sfeermakers niet mijn persoonlijke keuze zijn, maar wel mijn professionele voorkeur kunnen genieten. Hier volgen twee voorbeelden:

Voorbeeld 1; afgelopen najaar draaide ik tijdens een klus in een zaal van 800 bezoekers. De avond draaide om hedendaagse dansbare hits met uitstapjes naar Electronic Dance Music en Drum & Bass. Dan is het zaak om bij zo’n uitstap nummers uit te zoeken die direct ‘staan’ tijdens de avond en herkenbare samples te hebben die een remix of bootleg zijn van bekende nummers. Geen minutenlange opbouw dus. De avond verliep zoals ik wilde, elke verandering in sound of tempo zorgde voor een golf van enthousiasme en herkenning.

Voorbeeld 2; eind december stond ik met muziekvriend Bankster een twee uurs-set ‘Footwork / Juke’ muziek te draaien in de zweterige undergroundkelder ‘Hoboken’ in Rotterdam. Als ik op dezelfde wijze keuzes zou maken als in voorbeeld 1, haal ik het derde nummer niet. Dan stoppen de dansers en overstemt boegeroep mijn muziek. Mijn tracks gebruik ik hier juist voor de opbouw van de set. Een onverwacht intro, gevolgd door onbekende nummers in een gedetailleerde mix, die ervoor zorgt dat de performance een eigen sound krijgt. We proberen te verschillen van de andere dj’s die voor en na ons kwamen. Liedjeskennis en drive zorgden ervoor dat bij onze set het dak eraf ging.

Kennis, smaak, keuze en voorbereiding zijn de basis van succes bij beide voorbeelden. Het is mogelijk om van meer soorten muziek te houden en er dj-werk mee te  vinden. Mijn start als dj in 1993 zat in de ‘alternatieve hoek’, punk, metal en rock. Draaien bij concerten in Nighttown Rotterdam werd afgewisseld met dj-en op alternatieve dansavonden. In die tijd betekenden beide opdrachten het aanvoelen van de tolerantie van bezoekers ten opzichte van ‘commerciële’ en ‘andere’ muziek. Hip hop ja, house nee. Popmuziek soms, top 40 niet. Lastig en per plek verschillend. Een uitdaging om de grenzen op te zoeken. Bij metalconcerten af en toe hip hop draaien, gewoon doen. Het publiek komt niet voor jou, maar gaat ook niet weg door jouw muziek. Wel oppassen om een bierdouche te voorkomen, één nummertje en dan weer snel een bekende (head)banger opzetten.

Er waren ook muziekcafé’s waar op drukke dagen ‘gewoon’ publiek tussen de connaisseurs rondliepen. Daar paste wel pop- en dansmuziek tussen de rock door. Daar lag de kans. Het personeel had er geen bezwaar tegen. Integendeel, graag zelfs. Het zorgde voor een optimistische sfeer. Je moet eens proberen een vrolijke vrijdagavond gaande te houden met alleen door ‘Marshall’ versterkers vervormde gitaren-liedjes. Alleen te doen voor hardliners. Door deze bredere muziekkeuze belandde ik in andere clubs, waar de volgorde van muziek volledig omgekeerd was. Soms een rockplaatje tussen de urban klappers door.

Mensen in de wijde omgeving van Rotterdam kennen mij van het dj-en. Velen daarvan zie ik alleen op hun eigen territorium. Soms komt een rockconcertbezoeker op een dansavond of een jazzmiddag en dan volgt vaak de vraag: ‘draai je dit ook joh?’ Zelden komt er kritiek. Soms iets op social media. ‘Wat doe je op een ouwelullen zender? Blijf toch bij de punk!’ Maar ik heb geen voorkeur. Wel mijn smaak in verschillende muziekstijlen.

Een term als ‘foute’ muziek heeft eigenlijk een dubbele bodem. Wat eigenlijk verkeerd zou zijn om leuk te vinden, niet je keuze zou zijn of wat in je smaak past. Wat betekent het als je meezingt met ‘Barbiegirl’, een solo luchtgitaart bij The Final Countdown en gabberdanst op ‘Wonderful Days’? Dat het je uitvaartmuzieklijst waarschijnlijk niet zal halen, maar wel de werkweek doet vergeten. Daar is niets verkeerd aan. Toch?

Geplaatst in Smaak

Over Okkie Vijfvinkel

Dj Okkie Vijfvinkel draait sinds 1993 veel soorten muziek, underground en commercieel. Professioneel dj sinds 2000, wekelijks achter de draaitafels.  Verzamelt vele muziekstijlen en zet deze in op de juiste tijd en plek.  Liefhebber van nieuwe (electronische) dansmuziek, pop van alle tijden en oudere rockabilly R&B en soul. Verzamelt vinyl.